2009.03.18. 17:23
Röghöz kötött rezidensek?
Megrökönyödve olvastam ma az Indexen, hogy a kormány azt tervezi, kilenc éves szerződést írat alá az orvosi egyetemet elvégzett rezidensekkel:
"Hűségesküre kötelezné a gyakornoki képzésbe kerülő orvostanhallgatókat az egészségügyi tárca, írja a Népszabadság. A lap értesülései szerint a minisztérium szakmai egyeztetésre bocsátotta az orvosképzés átalakítására vonatkozó terveit.
Ezek két legfontosabb momentuma, hogy a gyakornokképzésben részt vevő hallgatóknak, a rezidenseknek kilenc éves hűségesküt kéne aláírniuk, azaz az egyetemi képzés után még kilenc évig hazai kórházakban kellene dolgozniuk."
Úgy látszik a miniszteri bársonyszékből nem érzékelhető, hogy egy ilyen intézkedés csak tovább rontaná a helyzetet.
Már az felháborító, hogy az EU-ra kenték, hogy nem tudják kifizetni a harmadéves rezidenseket. Az uniós irányelvek alapján ugyanis két évvel ezelőtt megnövelték a rezidensi évek számát kettőről háromra. A magyar kormány akkor azt mondta, hogy bocsi, ez nem volt belekalkulálva a költségvetésbe, úgyhogy ezt buktátok... A harmadévesek idén ingyen dolgoznak napi nyolc, esetenként 15-16 órában...
A félreértések elkerülése végett: Bármilyen uniós irányelv -így az egészségügyi szabályokra vonatkozókra is - átültetésére meghatározott időszak, általában egy-két év van. De lehet "derogációt", vagyis halasztást is kérni, ha valakinek nem megy.
Érdekes módon, amikor a Mol érdekeiről volt szó, Magyarország vígan vitába szállt a Bizottsággal egy kötelezettségszegési eljárás keretében (Lex Mol ügyre utalok ugye), de a rezidensek napi megélhetése ezt nem éri meg...
Visszatérve az eredeti hírre: Egy ilyen intézkedés azt eredményezné, hogy
- még több orvos menne külföldre, de már nem csak dolgozni, hanem tanulni is, vagyis még több (jövendőbeli) értelmiségit veszítünk.
- a most végző orvostanhallgatók nem jutnak majd álláshoz, hiszen rájuk még nem vonatkozik, nem kell aláírniuk, de a kórházak nyilván azokat fogják preferálni, akik -ha kényszerből is- de maradnak, röghöz kötve.
Azt akkor már csak halkan említem meg, hogy ezt a lépést valószínűleg az EU Bírósága előtt is meg lehetne támadni "a munkavállalók szabad áramlása", Alapszerződésben biztosított, alapvető uniós jogunk miatt.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
desw 2009.03.19. 02:00:13
Na majd a Bokros fater megmondja a tutit. Lesz még itt köpködés meg népsavazósdi, figyeld meg.
mesmithy 2009.03.19. 02:02:30
desw 2009.03.19. 02:03:43
Szerintem Te már bealudtál és álmodsz! :)
Azt meg a zsíros professzor urak fogják megakadályozni, mert az az Ő anyagi érdekeit sértené.
mesmithy 2009.03.19. 02:07:03
antars 2009.03.19. 02:07:11
antars 2009.03.19. 02:08:55
antars 2009.03.19. 02:13:19
desw 2009.03.19. 02:15:52
Az elmúlt 2-3 év alatt hány átalakítási kísérlet bukott meg az eü dolgozók és az állampolgárok ellenállása miatt?
desw 2009.03.19. 02:16:59
Nem fog jönni, leszavazza majd a nép.
VIKUNYA 2009.03.19. 02:19:57
az viszont nagyon igaz, hogy elsődlegesen az itthonmaradás feltételeit kell megteremtetni, mert különben veszet fejsze a dolog.
VIKUNYA 2009.03.19. 02:22:12
antars 2009.03.19. 02:22:40
szerencsére nem fognak rá szavazni. nem lehet mindent pusztán fiskális oldalról megközelíteni, ha így lenne, akkor pl. lőjjük le a nyugdíjasokat, rájuk úgyis már csak költünk! (remélem mindenki helyén kezeli ezt a mondatot) számos jelenbeli hasznot ígérő megoldásnak lehet negatív mérlege (pl. fizetős fogorvosi ellátás miatt jelentkező egészségügyi problémák költsége)
mesmithy 2009.03.19. 02:23:40
VIKUNYA 2009.03.19. 02:23:46
VIKUNYA 2009.03.19. 02:25:44
VIKUNYA 2009.03.19. 02:25:44
antars 2009.03.19. 02:28:12
VIKUNYA 2009.03.19. 02:28:26
VIKUNYA 2009.03.19. 02:29:33
antars 2009.03.19. 02:31:40
desw 2009.03.19. 02:31:48
Lehet úgy racionalizálni, hogy felesleges dolgokra nem költünk. felesleges ágy, felesleges gyógyszer, felesleges alkalmazott...
Ez nem fog tetszeni az eü dolgozóknak.
Lehet úgy, hogy hatékonyabbá tesszük a működést: modernebb eszközök, ...
Itt jön ismét a kérdésem: miből?
"(pl. fizetős fogorvosi ellátás miatt jelentkező egészségügyi problémák költsége) "
Ez pont nagyon rossz példa. A nyugati országokban pont azért vigyáznak az emberek a fogaikra, járnak el rendszeresen szűrésre, mert baromi drága a kezelés. A drága magyar embör meg ugye csak akkor megy el a fogdokihoz, ha már gond van vmelyik fogával.
mesmithy 2009.03.19. 02:32:25
antars 2009.03.19. 02:33:07
de pont erre írtam, hogy a környezetet kell úgy alakítani, hogy az egyensúly az itthonmaradás felé mozduljon.
desw 2009.03.19. 02:37:21
Már bocsánat, de ha a szavazati jogával beledumálhat egy ország sorsába, akkor legyen olyan kedves a drága leendő egyetemista, és mérje fel a saját képességét és lehetőségeit, és vállaljon a felelőséget a saját döntéseiért
VIKUNYA 2009.03.19. 02:37:31
szerintem viszont, nézzük csak a jelenlegi, siralmas állapotot, így is úgy is elmennek most, hogy nem kell fizetni, ezért többen maradnának, ha kellene fizetni az elmenőknek, szóval már ezzel beljebb lennénk.
antars 2009.03.19. 02:39:49
KomplexSokaság 2009.03.19. 02:40:12
Nos: a kérdés a fizetések aránya az egyes szakmák között. Szegény országban mindenki kevesebbet keres. Senki nem azt várja, hogy itt amerikai fizetések legyenek, hanem csak azt, hogy amerikai fizetési _arányok_ legyenek. Ez tehát elosztási és nem megtermelési kérdés.
Amúgy meg respect Dr. Morznak és a többi itt kommentelő orvosnak a higgadt és kompetens véleményekért. És köszönet, hogy ennyiért gyógyítanak minket.
antars 2009.03.19. 02:40:53
VIKUNYA 2009.03.19. 02:43:37
most el megy 100. te azt állítod, ha meg kell fizetni elmenetel esetén a költségeket, akor elmegy 100 + x. én viszont azt állítom, hogy ezzel szemben elmegy 100 - y. vagyis nemhogy többen mennének el, hanem többen maradnának (mondom, a környezetet konstansnak veszem), és ezek a családjukkal együtt maradnának itt.
aki el akar menni egyetemre vagy dolgozni, mert van pénze, vagy olyna penge, az amúgy is elmagy, de itt tudnánk már pusztán ezzel a lépéssel tartani jópár embert. nem a legtehetségesebbeket perez, de most sem feltétlenül azok maradnak.
mindig a feltételek változásához lyukadunk ki: nem értem a dolgot, borzasztó sok pénzt tolunk hálapénzként az egészségügybe, ami szűk csoportok kezében összpontosul. ez is a köz pénze. le kell tiltani a hálapénzt és a mai hálapénz mértékével, legalább annyival, megemelni a fizetéseket, azaz szétteríteni ezt a lóvét.
ez nem keülne semibe, hiszen a köz, azaz mi így is kifizetjük, úgy is kifizetnénk, és több orvosnak jutna belőle. a szétterítés persze lehetne arányosan súlyozott, szakterületenként, fontosságként eltérő. így anyagilag is és morálisan is jobban járnánk, mert az mégiscsak kurva nagy pofátlanság, hogy engem lecsekkol az apeh, az orvost meg most nem, aki hálapénzt kap, pedig az is adóköteles!!!
mesmithy 2009.03.19. 02:44:32
desw 2009.03.19. 02:45:07
Ohh szuper! Csak az orvosok bérét a járulékfizetők dobják össze, az informatikusok pedig saját maguk termelik ki.
VIKUNYA 2009.03.19. 02:46:11
VIKUNYA 2009.03.19. 02:47:14
VIKUNYA 2009.03.19. 02:48:48
antars 2009.03.19. 02:48:59
KomplexSokaság 2009.03.19. 02:50:43
Nem így van! Pont ezt tévesztetted el korábban is. Az informatikusok bérét azok dobják össze, akiknek programokat ír. Az orvosokét azok, akiket gyógyít. Az egyetlen különbség, hogy az orvosokat _átalányban_ fizetjük.
mesmithy 2009.03.19. 02:51:02
VIKUNYA 2009.03.19. 02:52:35
desw 2009.03.19. 02:53:11
Az eü-ben szerintem nagyon keményen be kellene vezetni az egyéni felelősgvállalási elvet. Ha vki trehány, nem vigyáz az egészségére, ... az fizesse ki szépen azt, amivel az többe kerül.
Dohányzol? Szivjad, de fizess 4x annyi járulékot, mint a nemdohányzó.
Iszol? Igyál, b@meg, de fizess többet!
Nem mész el rendszeresen tüdőszürésre, nőgyógyászhoz? Dögölj meg, ha akarsz, de fizess többet.
...
Miért az egészségesen előkkel fizettetik meg a trehányok, dohányosok, alkoholisták, túlsúlyosok,... által generált többletterhet?
mesmithy 2009.03.19. 02:53:51
antars 2009.03.19. 02:54:00
antars 2009.03.19. 02:55:48
Iszol? Igyál, b@meg, de fizess többet!
Nem mész el rendszeresen tüdőszürésre, nőgyógyászhoz? Dögölj meg, ha akarsz, de fizess többet."
Ennek a témának nagyon örülök! (Nem hiszem, hogy sokat számít ez Neked, de ez egy olyan álláspont, amiről érdemes vitatkozni)
mesmithy 2009.03.19. 02:55:52
mesmithy 2009.03.19. 02:57:12
desw 2009.03.19. 02:57:56
Akkor emeld meg az orvosok bérét áttételesen. Ebből még nem tudsz több pénz nyomni az eü-be.
desw 2009.03.19. 02:58:59
Ezt is bele kell venni.
antars 2009.03.19. 03:00:39
gyakorlati szinten: nehéz meghatározni, hogy ki dohányos. (meg lehet, de az egész populációban meghatározni nehézkes, költséges, nincs kapacitás.)
és elvi szinten: betegségnek tekintjük pl. az alkoholizmust, vagy az egyén hibájának. (tudom valahol meg kell húzni a határt... én arra hajlok, hogy az egyént is felelőssé kell tenni, de ettől még a másik oldal érveit is figyelembe kell venni)
desw 2009.03.19. 03:00:50
Mire gondolsz?
VIKUNYA 2009.03.19. 03:02:49
antars 2009.03.19. 03:03:45
antars 2009.03.19. 03:04:37
antars 2009.03.19. 03:07:05
mesmithy 2009.03.19. 03:07:23
desw 2009.03.19. 03:07:51
Igen, csak ha az informatikus nem dolgozik, nem fizet járulékot, akkor az orvost nem tudod kifizetni, az eü-t nem tudod finanszírozni.
antars 2009.03.19. 03:08:54
VIKUNYA 2009.03.19. 03:10:51
desw 2009.03.19. 03:12:04
Nyilván nem lehet minden egészségkárosító dolgot kiiktatni az eletünkből, de legalább nem pusztitsuk magunkat szándékosan. Dohányozni, piálni, ..., nem kötelező és csak rajtad múlik. A koszos budapesti levegő meg sajnos adott, sokat nem tehetsz
.
VIKUNYA 2009.03.19. 03:12:48
mesmithy 2009.03.19. 03:13:27
antars 2009.03.19. 03:14:22
mindenkinek egészséggel megáldott, jó éjszakát kívánok! (és az orvosi tevékenység tolódjon el a prevenció irányába! :) )
desw 2009.03.19. 03:14:23
Mindenféle képzettségű emberre szükség van egy modern társadalomban, ez természetes.
VIKUNYA 2009.03.19. 03:15:24
mesmithy 2009.03.19. 03:15:56
VIKUNYA 2009.03.19. 03:16:06
desw 2009.03.19. 03:17:33
Ötödször nem írom le, nézd meg légyszíves a korábbi hszeimt.
VIKUNYA 2009.03.19. 03:17:49
desw 2009.03.19. 03:20:25
Az a nagy rész az ~10. :(
"míg az informatikusok, akik ülnek a gép előtt, és pizzátzabálnak, nem mozognak, azok nem, pedig nekik is nagyobb szükségük lesz az egészségügyre, mint például a kertészekre, szóval a kertészektől kevesebbet, a keveset mozgó informatikusoktól meg többet szednék. "
Helyes! Túlsúlyos is többet fizet, szerintem is.
desw 2009.03.19. 03:23:02
Így van, extrém sportért plusz járulék. pl.: Hungária - Thököly zebrán átkelés +5000 Ft :)
VIKUNYA 2009.03.19. 03:23:46
nem könnyű mindazonátal pontos kritériumrendszert alkotni, pontosan meghatározni, hogy ki fizessen többet. persze amerikában a biztosítók megoldják, nem szaroznak. kövér, dohányos, alkoholista, drogfogyasztó, stb... csak definiálni kell, hogy ki az aalkoholista, és az sem könnyű.
VIKUNYA 2009.03.19. 03:26:19
desw 2009.03.19. 03:26:52
Nem egyszerű meló, de már rég meg kellett volna mozdulni ezügyben.
Az eü-ben így felszabaduló pénzeket pedig lehetne az orvosok, nővérek bérének rendezésére fordítani.
Huuu, asszem én is álmodozom! :(
VIKUNYA 2009.03.19. 03:26:54
desw 2009.03.19. 03:30:40
Extrém sportok (ejtőernyő, buvárkodás) űzése esetén tényleg akartak plusz járulékot. Aztán vhol elmerült a dolog
desw 2009.03.19. 03:32:10
VIKUNYA 2009.03.19. 03:34:02
pappito · http://pappito.com 2009.03.19. 04:00:13
a biztositóknak lennének kórházai, a kórházakban megfizetett orvosok és szakszemélyzet, hálapénz nélkül gyógyuló betegek, kismértékű elvándorlás...
(mielőtt leálmodozóztok, én ilyenben élek... működőben)
pappito · http://pappito.com 2009.03.19. 04:00:54
a biztositóknak lennének kórházai, a kórházakban megfizetett orvosok és szakszemélyzet, hálapénz nélkül gyógyuló betegek, kismértékű elvándorlás...
(mielőtt leálmodozóztok, én ilyenben élek... működőben)
pappito · http://pappito.com 2009.03.19. 04:01:47
a biztositóknak lennének kórházai, a kórházakban megfizetett orvosok és szakszemélyzet, hálapénz nélkül gyógyuló betegek, kismértékű elvándorlás...
(mielőtt leálmodozóztok, én ilyenben élek... működőben)
pappito · http://pappito.com 2009.03.19. 04:09:14
Miért nem adhatja eübiztositó az orvos jó pénzét? A saját kórházában... aztán a biztositó eldönti, hogy prefenció irányba erőltet vagy drágább-e a juzernek a havi dij, ha bagózik?
mi a frász köze van ehhez az államnak? ha a magyar rovosok olyan faszák, hogy simán megélnek külföldön (és bizony a nagyjuk olyan fasza) akkor miért nem hagyjuk, hogy a magántársaságok megadják nekik ugyanazt a pénzt a saját hazájukban?
Én meg szépen fizetem az eü bizt dijamat a nekem legkedvezőbb ajánlatra, de akkor az állam hagyjon békén legyen kedves.
(mellesleg most is igy élek, normálisan és megfizethetően működő eü rendszerben, nincs tb-m, de van biztositásom, az orvosok meg pinasokat keresnek, és sokat is dolgoznak.)
amig az állam meg a mindenféle mocskos orvos és nemorvos lobbik kapirgálnak, addig a röntgenésznek 80 lesz a bruttója, a nővérke meg egyedül lesz 300 betegre éjjel és még le is basszák.
vannak működő megoldások a világban, miért nem lehet nekünk egy ilyet átvenni?
pappito · http://pappito.com 2009.03.19. 04:10:06
szóval pardon.
a szoclib még kómában is lop 2009.03.19. 06:44:22
látom az ügyeleti idősazk megdobta a kommentszámot :)
BlackNoise 2009.03.19. 06:58:36
Haverom tavaly ment ki németországba dolgozi, és egyből kezdő orvosi fizetés kap, úgy 600-700 ezer forintnak megfelelőt.
A legfelháborítóbb, hogy itthon az is felmerült hogy nem fizetnek a rezidensi képzés alatt, vagy mitöbb az orvosnak kell fizetni. Értitek: napi 10-12 órát dolgozol, és még fizetsz is érte...
Joejszaka 2009.03.19. 07:52:13
Azoknak, akik támogatják ezt a röhghözközős hülyeséget:
Remélem tudják, hogy a rezidensek nem tanulnak, hanem DOLGOZNAK? Most arról van szó, hogy az állam a munkájukért nemhogy fizetést nem akar adni, de röghöz is akarja köztni a saját dolgozóit.
Mindezt utólag.
kikellmondani 2009.03.19. 08:06:55
Carnivora (törölt) 2009.03.19. 08:18:26
Találni is fog orvost az informatikus sőt ő olyat, aki meggyógyítja , mert van pénze ... de az egyszerű munkás meg marad kb. a remény, hogy netán kifog egy normálisat.
tekiteki 2009.03.19. 08:23:36
A legegyszerűbb parasztember is tudja, hogy nem áll neki 100 tyúkot nevelni, ha nincs elég takarmánya ahhoz, hogy amikor fölnő, majd etesse.
Ha meg mégis, akkor nem a tyúkon veri le, hogy átröpült a szomszédba kapirgálni.
M. Péter 2009.03.19. 08:39:02
csacsacsa 2009.03.19. 09:03:20
Szerintem teljesen normális lenne ha csak adópénzből tanított képzett orvosokat, mérnököket, tanárokat és kommunikációs szakos szóvivőket :) köteleznék a magyarországi munkára.
Mint pl. az usában. Milyen jó kis sorozat lett belőle. Az idősebbek biztos látták a "Miért éppen Alaszka" sorozatot.
mesmithy 2009.03.19. 09:52:56
CyberPunK 2009.03.19. 09:54:03
mesmithy 2009.03.19. 10:34:02
Frau Rindfleisch 2009.03.19. 10:44:18
Msreleváns 2009.03.19. 10:57:38
Viszont megtaláltam az e-mailekben, úgyhogy álljon itt újra:
Rozi néni: "Harminc évvel ezelőtt az volt a norvég gyakorlat, hogy az az orvos, akinek a taníttatásába beleölt a norvég állam milliókat, ha külföldön (Norvégián kívül) akar dolgozni vagy kivándorolni, fizesse vissza Norvégiának a beleölt milliókat. Ezt a saját bőrömön tapasztaltam."
Mouth Hero 2009.03.19. 11:05:59
Mouth Hero 2009.03.19. 11:07:19
Évek óta ezt mondom mindenhol. Minde szakmára ki lehetne ezt terjeszteni.
min0rity r3port · http://m0r3.blog.hu 2009.03.19. 11:23:50
Ilyen egyszerû ez a matematika.
min0rity r3port · http://m0r3.blog.hu 2009.03.19. 11:26:37
A magyar változat úgy hangzik majd, hogy
1. fizess tandíjat, és ha lelépsz, még egyszer fizesd ki, mert az ország adott útburkolatot, levegõt és babakötvényt.
2. ha eleged van a maguknak már-már vallásos tekintélyt megkövetelõ vesztes tanáraidból, akik olvasni is alig tudnak, szakirodalmat meg végképp nem, akkor halgass!
:-)
Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2009.03.19. 22:21:35
Szóval attól várni a javulást, hogy profit- (és nem egészség-)orientált cégekre bízzuk a pénzeszsákot szerintem nagy optimizmus. Javítani máshol kellene.
Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2009.03.19. 22:24:15
1. Ellátatlan maradna, aki szegény (hivatástudat még nem veszett ki teljesen)
2. Nem lenne magánszférában piac mind a 30.000 (ill. még több) orvosra
3. A legfaszább országokban is vannak állami intézményre háruló ellátási feladatok, jellemzően a legdrágább ill. legbonyolultabb szakmákban (oonkológia, ideg-, vagy szívsebészet).
Az utolsó 100 komment: